מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא תהליך של צמיחה והתפתחות. באמצעות תהליך זה ניתן להחיות אזורים וותיקים שונים לצד אזורים חדשים ולגרום לצמיחה לא רק באזורים המשמשים למגורים, אלא גם לצמיחה במסחר ותעסוקה.

מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא תוכנית עירונית אשר מטרתה חידוש מבני מגורים ישנים וותיקים ושיפור איכות החיים. באמצעות שיפור ושדרוג מבנים ישנים  ושטחים ציבוריים ותשתיות ישנות ניתן להעניק לתושבים איכות חיים גבוהה יותר. הפרויקטים של התחדשות עירונית כוללים לרוב: הוספת דירות חדשות באזורים וותיקים וישנים, חיזוק ועיבוי מבנים קיימים, הריסת מבנים ישנים ובניית מבנים חדשים במקומם בין אם זה ביוזמת הממשלה או ביוזמה פרטית ועוד.

מטרת התחדשות עירונית?

מטרת התחדשות עירונית היא להעניק לתושבים דירות חזקות ויציבות יותר ואף לשפר את איכות חייהם ולהשביח את נכסיהם. באמצעות התחדשות עירונית יכולים בעלי הדירות להרחיב את דירותיהם, לחזק ולעבות אתם ועוד. דבר זה עוזר להשביח את הנכסים כך שבבוא העת שירצו למכור את הנכס יוכלו לדרוש עליו מחיר גבוהה יותר. במקרים של הרחבת הדירה מקבלים בעלי הדירה דירה חדשה במקום הדירה הישנה שלהם מבלי שעלויות השיפוץ מוטלות עליהם.

אילו סוגי התחדשות עירונית קיימים?

קיימים כמה סוגים של התחדשות עירונית הכוללים את הסוגים הבאים:

מסלול הרשויות המקומיות – במסלול זה הרשויות מקדמות תוכנית להריסה ובנייה מחדש או עיבוי המתחם עצמו, בין אם זה בניין אחד או כמה בניינים. כדי להתחיל מסלול זה יש להגיש לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בקשה לעזרה בקידום הפעילות בהתאם לאזור שנחבר וזאת באמצעות הטבות מס וסיוע במימון יועצים לתכנון הפרויקט.

מסלול מיסוי – במסלול זה היזמים מבקשים המלצה משר הבינוי והשיכון על המתחם להתחדשות עירונית, וזאת על מנת לקבל הטבות במיסים ובמע"מ כדי שיוכלו לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית על מנת להרוס מתחם או מבנה ישן ולבנותו מחדש.

מסלול תמ"א 38 – במסלול זה משפרים את חוזקו ועמידותו של המבנים מפני רעידות אדמה. בפרויקט זה מחזקים ומעבים את המבנה הקיים ואף מרחבים אותו ע"י הריסת המבנה הקיים ובנייתו מחדש.

מהי השותפים העיקריים בהתחדשות עירונית?

השותפים העיקריים בהתחדשות עירונית כוללים את: הרשויות המקומיות, היזמים והמארגנים ובעלי הדירות והנכסים. על מנת שהפרויקט יצליח בצורה הטובה ביותר יש צורך בשיתוף פעולה בין 3 הגורמים הללו ואף נדרשת פעולת הסכמה לגבי פעולות שונות במהלך התחדשות העירונית על מנת שהפרויקט יוכל להתחיל בזמן כפי שנקבע ולהסתיים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו מראש. באמצעות הרשויות ניתן אשר מספקות את השירותים לתושבים הקיימים והעתידיים והיזמים אשר מוציאי את התוכנית אל הפועל באמצעות הכנת תוכניות במסלול מיסוי, הגשת היתרי בנייה ובנייה בפועל וכמובן הסכמת הדיירים ניתן להתחיל בצורה היעילה והטובה בתהליך התחדשות עירונית ללא תקלות או עיכובים כלשהם.

שתפו את המאמר

עוד מידע על פרויקטים של התחדשות עירונית ויזמות נדל"ן

עוד מאמרים בנושא

תמ"א בבת ים

מהי התחדשות עירונית?

תמ"א 38

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן